W celu zmniejszenia tarcia między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami i poruszają się względem siebie, wprowadza się substancje smarujące, zwane potocznie smarami. Aby zapewnić wprowadzenie smaru do maszyny lub urządzenia technicznego, używa się smarowniczek, potocznie nazywanych kalamitkami.

Wykorzystanie smarowniczek jako elementu dozującego smar

smarowniczkiOdpowiednie smarowanie to w wielu przypadkach wymóg prawidłowego działania maszyn. Smarowniczki przystosowane są do pracy z różnymi rodzajami smarów, znajdując zastosowanie w bardzo wielu maszynach i pojazdach użytkowych i przemysłowych, dlatego ważny jest odpowiedni podział smarowniczek. Najpopularniejsze z nich to smarowniczki kulowe, wklęsłe, kątowe i kapturowe. Pozwala to wybrać taki element, który będzie świetnie pasował do danej maszyny. Elementy te są najczęściej stosowane w urządzeniach, wykorzystujących łożyska ślizgowe. Wyprodukowane są z metalu, dlatego przez długi czas zachowają odporność na zniekształcenia, a co się z tym wiąże, nie wymagają częstej wymiany. Smarowniczki niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania wszelkich mechanizmów, których praca oparta jest o długotrwałe eksploatowanie łożysk, wymagających dodatkowej ilości smaru do prawidłowego działania. Znajdują one szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach techniki takich jak: maszyny rolnicze (traktory, kombajny, maszyny uprawne), maszyny budowlane (koparki, dźwigi, ładowarki), pojazdy użytkowe i szynowe (autobusy, tramwaje, wagony), a nawet maszyny górnicze lub włókiennicze.

Podsumowując, smarowniczki to urządzenia służące do dozowania smaru w urządzeniach technicznych, wprowadzające do maszyn czynnik smarujący, w postaci oleju lub smaru. Dzięki zastosowaniu tego typu konstrukcji zostaje zmniejszona siła tarcia, co z kolei wydłuża żywotność sprzętu pneumatycznego.